Digitale transformatie en ERP software

Wat is digitale transformatie en hoe begin je eraan

De technologische vooruitgang heeft meer dan ooit een effect op de traditionele business modellen in elke industrie. Wij helpen bedrijven transformeren naar deze nieuwe digitale wereld waarin data (en analyse daarvan) een prominente rol spelen.

Er is geen pasklare aanpak, het vereist een oplossing op maat van elk bedrijf. Innovatie en efficiëntie zijn de rode draad doorheen dit hele proces. De transformatie kan alleen slagen als er een grote drive naar verandering is bij het management. De focus mag niet alleen liggen op technologie maar ook op processen en mensen. Het succes ligt in de coördinatie van de transformatie, het samenwerken van de IT-dienst met alle andere afdelingen en de bereidheid om van elkaar te leren.

Hoe gaan we te werk

Wat is het doel

Opstellen van een strategie en stellen van de juiste prioriteiten. Hier moet worden afgestapt van de traditionele aanpak en moet ‘out-of-the-box’ denken en ‘luister naar en leer van iedereen’ centraal staan. Uw medewerkers en klanten gebruiken dagelijks de nieuwste technologie in hun privéleven. Ze kennen uw bedrijf ook het beste, dus leer van hun kennis en ervaring. Het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen begint in deze fase en wordt doorgetrokken in alle verdere stappen in de transformatie.

Enterprise Resource Planning

Digitaliseer uw bedrijf door het implementeren van een flexibel ERP systeem dat werkt voor uw behoefte. Het moet alles omvatten zoals productie, voorraadbeheer, administratie, logistiek, sales, webshop, planning, HR, relatiebeheer, interne en externe communicatie… De implementatie van een ERP-systeem brengt grote veranderingen met zich mee. Het is belangrijk om iedere medewerker (en eventueel zelfs klanten) te betrekken in dit proces zonder het oog op functionaliteit en ‘the big picture’ te verliezen. Je kan pas spreken van een succesvolle implementatie van ERP-software als iedereen ‘mee aan boord is’.

Meten is weten

Analyseer de verzamelde ERP data en doe er iets mee. Optimalisatie voor kostenbesparing, waarde creatie, verbeteren van communicatie, verbeter de werknemer tevredenheid en klantervaring zonder de aandeelhouder ongelukkig te maken. De data stelt je in staat om bijvoorbeeld testen uit te voeren ‘wat werkt en wat niet’. Een flexibel ERP stelt u in staat om snel aanpassingen door te voeren.

Hoe ervaart de klant u

Customer Experience speelt een heel belangrijke rol in deze transformatie. Het klantgedrag is enorm verandert met de komst van nieuwe technologieën. Het is hier vooral belangrijk om niet alleen te focussen op de voorzijde van de klantervaring … maar ook achterliggende processen te veranderen om een echte END-TO-END experience te creëren. Een naadloze ervaring in het hele sales en communicatie proces is nodig. Denk hierbij aan het samensmelten van de verschillende verkoopkanalen zowel on als offline, maar ook de communicatie met de klant moet eenvoudig en helder zijn via alle mogelijke kanalen. Klachtbehandeling moet hier zeker een prioriteit in krijgen.

Wat brengt de toekomst

Flexibiliteit en alertheid zijn nodig om in te spelen op de constante veranderingen in de digitale wereld. Na de initiële digitale transformatie is het dan ook nodig om te blijven kijken naar nieuwe technologieën en deze zo goed mogelijk te integreren waar nodig. Alleen zo is het mogelijk om competitief te blijven in een snel veranderende wereld.